Czy każdy może biegać?

3 grudnia 2015      Kuba Świtalski

Jeżeli masz nogi, możesz biegać. Co oczywiście nie oznacza, że każdy przebiegnie maraton. Być może nie przebiegniesz, ale przecież nie to jest najważniejsze.

Bieganie to bardzo indywidualna sprawa. Jako zdrowa aktywność na świeżym powietrzu odpowiednio wzmacnia układ oddechowy i krwionośny, zapewnia niezbędną porcję ruchu układowi kostnemu, stawom i mięśniom. Poprawia nastrój i stanowi doskonałe antidotum na stres współczesnego świata.

Jednak aby korzystać z tych dobrodziejstw, należy biegać z głową.

Każdy powinien mieć indywidualny plan rozpoczęcia treningów, biorący pod uwagę wiek, poziom kondycji, stan zdrowia. Może się okazać, że trening trzeba rozpocząć od dynamicznych marszów, chodzenia z kijkami (nordic walking jest w Polsce na szczęście coraz bardziej popularny) i dopiero po kilku tygodniach dołączyć krótkie dystanse powolnego truchtu. Cierpliwość w tym wypadku zwraca się po wielokroć.

Wiele razy pomagałem biegaczom, którzy nadmiernie napięli swoje mięśnie i ścięgna już w pierwszym tygodniu biegania. Zbyt intensywny trening początkowy bywa przyczyną kontuzji, błyskawicznego znudzenia i rozczarowania. Wtedy pasja biegania obumiera równie szybko jak powszechne noworoczne postanowienia.

Co jednak z osobami, które mają obawy przed bieganiem z powodu trwających bądź przebytych w przeszłości chorób? W tym wypadku warto sprawę skonsultować z lekarzem. Najlepiej sportowym albo przynajmniej takim, który ma pozytywne nastawienie do fizycznej aktywności. Niestety, nadal niektórzy lekarze na wszelki wypadek odradzają pacjentom bardziej dynamiczny ruch – dlatego warto poszukać specjalisty od medycyny sportowej. W wielu przypadkach sprawdzi się również spotkanie z fizjoterapeutą albo trenerem osobistym. Mój plan treningowy konsultowałem wielokrotnie z Maciejem Chmurą, doskonałym specjalistą od biegania i triatlonu.

Medycznej konsultacji zdecydowanie wymagają przypadłości kardiologiczne: choroba niedokrwienna serca, zaburzenia rytmu serca, przebyty zawał, niewydolność krążenia, ale także cukrzyca, problemy z tarczycą, stany po uraz i wypadkach, choroby zwyrodnieniowe, dotkliwe bóle układu kostnego i stawów. Jestem jednak przekonany, że w większości przypadków uda się przygotować rozsądny plan treningów, aby cieszyć się radością biegania.

Czy każdy może biegać?

Rehabilitacja na
najwyższym poziomie